Home > Sports, Uncategorized > FIFA 11 versus PES 2011 (PC)

FIFA 11 versus PES 2011 (PC)

In fiecare toamna, fanii fotbalului asteapta cu nerabdare ca noile jocuri din cele doua serii rivale sa isi faca aparitia. Acestia spera ca producatorii sa le asculte feedback-ul si ca dorintele lor sa fie respectate pe cat posibil. Majoritatea review-urilor sunt realizate “la cald”, cand cei care analizeaza jocurile sunt cuprinsi de euforia indusa de acestea imediat dupa lansare, iar in acest caz euforia a fost cu siguranta prezenta datorita trecerii la motorul next-gen in cazul FIFA. Daca la un FPS, RPG, etc. poti analiza toate aspectele imediat dupa terminarea campaniei si cateva ore petrecute in multiplayer, la jocurile de sport (in special cele de fotbal) este mult mai elocvent un review lansat dupa cateva zeci de ore de joc.

Prezentare (grafica/sunet/continut)

FIFA. Ca si in anii precedenti, prezentarea este un punct forte, in primul rand datorita continutului extrem de bogat. EA Sports detin licentele pentru aproape fiecare campionat la care te gandesti cand auzi cuvantul “fotbal”, iar cele precum Premier League, Primera Division, Serie A, Bundesliga, Ligue 1 cuprind si ligile inferioare. La capitolul “nationale” nu se poate spune acelasi lucru, astfel ca destul de multi jucatori pot fi dezamagiti ca nationala lor nu este disponibila in joc, iar unele tari, desi au fost incluse, sunt realizate destul de sumar, precum nationala Romaniei. Sunt disponibile peste 50 de stadioane. Comentariul oferit de Martin Tyler si Andy Gray, este cel putin la fel de bun ca si in anii precedenti. Efectele sonore sunt la fel de bine realizate, momentul inscrierii unui gol fiind o experienta de neuitat atunci cand simti entuziasmul in glasul comentatorilor, acompaniati de un stadion intreg ce striga din rasputeri. Jocul e la fel de incantator si din punct de vedere vizual. Animatiile sunt numeroase, variate si extrem de naturale. Fetele jucatorilor de la echipele importante sunt realizate foarte bine, insa multi jucatori destul de cunoscuti au parte de fete generice, acest lucru putand fi deranjant pentru unii. Un plus este reprezentat de diferitele modalitati de celebrare a golurilor, care pot fi foarte distractive.

PES. Anul acesta, Konami a facut un pas mare in fata la capitolul “prezentare”. Dupa ce incepand cu anul 2009 detin licenta UEFA (un mare plus pentru fanii fotbalului european), anul acesta si-a facut aparitia si Copa Libertadores, o competitie care desi nu e foarte populara in Romania, aduce un plus de prospetime in joc, in special prin prezenta unor jucatori precum Ronaldo sau Roberto Carlos. Comentariul este aproape identic cu cel din anul precedent, in general lipsit de entuziasm si monoton. Jon Champion nu aduce decat cateva fraze noi, iar in locul lui Mark Lawrenson avem parte de Jim Beglin, care insa nu este suficient de activ. Vizual, la fel ca in fiecare an, Konami prefera o abordare mai realista, fara culori puternice. Jucatorii sunt realizati cu o atentie deosebita la detalii, modelele fiind cele mai bune pe care le-am vazut intr-un joc de fotbal. Fetele, frizurile, la fel. Desi foarte sarac din punct de vedere al continutului, este la fel de modabil ca si in anii trecuti, astfel comunitatea ridica mult nivelul jocului la capitolul “continut”, prin echipamente, logo-uri, fete, frizuri, ghete, mingi, stadioane, chiar campionate intregi create de la zero. Astfel,  desi jocul implicit nu este nici pe departe la fel de bogat ca FIFA, cu ajutorul comunitatii se poate apropia, si il poate chiar depasi, cel putin in preferintele anumitor jucatori.

Gameplay

Cu siguranta cel mai important aspect este gameplay-ul. Unii prefera ca jocul sa fie cat mai aproape de realitate, sa simuleze cat mai bine un meci vazut pe stadion/la televizor. Altii nu dau importanta simularii si prefera un joc distractiv, in care pot realiza cu usurinta faze spectaculoase. Pe scurt, FIFA = arcade, PES = simulator. Daca detaliam, lucrurile stau putin diferit.

FIFA. Miscarile jucatorilor sunt foarte naturale, iar fiind completate de tranzitii bune si de un control cu timp de raspuns foarte mic, ofera o experienta unica. Fizica mingii permite o diversitate mare, fiind complet separata de jucatori si de gazon. Pasele pot fi controlate atat pe spatii foarte mici cat si pe distante mari. Driblingurile sunt incredibil de naturale si instinctive, dupa cateva ore de antrenament le stapanesti ca si cand stiai combinatiile de ani buni. Acestea sunt impartite in 5 categorii, in functie de dificultate/complexitate. Jucatorii cei mai talentati (star rating: 5) pot realiza toate driblingurile, majoritatea mijlocasilor si atacantilor pot realiza driblinguri de 3-4 stele, iar fundasii le pot realiza doar pe cele simple, de 1-2 stele, cu cateva exceptii (Patrice Evra). Loviturile de cap sunt imprecise, uneori fiind destul de greu sa nimeresti poarta chiar si cu un jucator liber in careu. Cele trei profiluri (assisted, semi-assisted, manual) satisfac preferintele oricarui jucator. Assisted este destinat incepatorilor, atat puterea cat si directia paselor si suturilor sunt usor controlate de AI, astfel mingea ajunge intotdeauna unde doreste jucatorul chiar si dupa o simpla atingere. Semi-assisted este cea mai potrivita alegere pentru majoritatea jucatorilor, pastrand o asistenta relativa din partea AI-ului, insa oferind libertate mai mare jucatorului iar unele pase si suturi pot sa nu ajunga la destinatie. Manual este destinat jucatorilor hardcore, carora le plac provocarile. Asistenta este dezactivata complet, oferind control total dar si o rata mult mai mare de esec, fiind o provocare destul de mare chiar si trimiterea unei simple pase. Virtual Pro permite crearea unui jucator, cu o multime de posibilitati de personalizare (asemanatoare celor din Sims), caruia ii poti atasa si propria fata prin sistemul Game Face.

PES. Animatiile si controlul au fost imbunatatite vizibil fata de jocul precedent. In sfarsit exista contact fizic intre jucatori, se lupta pentru minge, iar faulturile ofera caderi mai naturale si mai spectaculoase, desi sunt destul de putine posibilitati. Noul sistem numit “power gauge” este foarte similar celui din FIFA, ofera control sporit asupra mingii, a carei fizica este destul de ciudata. Uneori, pasele puternice se opresc brusc, ca si cand mingea s-ar fi impotmolit intr-o balta. Aparent, controlul este total, insa dupa cateva meciuri constati ca engine-ul isi arata din nou limitarile, fazele devenind destul de repetitive, in ciuda unicitatii specifice seriei PES. Cu greu veti intalni doua goluri identice, insa constructia fazelor este in general aceeasi. Noile driblinguri functioneaza destul de bine, desi combinatiile nu se simt atat de natural si de instinctiv ca in FIFA. Orice jucator poate realiza orice dribling, desi cu cat este mai putin talentat, cu atat este mai mare rata de insucces. Totusi, nu de putine ori veti constata ca un jucator precum Pique sau Vidic este capabil sa combine un roullete + un rainbow ca un brazilian veritabil. Sistemul Link Feints ofera posibilitatea de a combina pana la 4 driblinguri, un concept bun, dar care in practica nu functioneaza la fel de bine ca pe hartie, pauzele facute de jucator intre driblinguri rezultand deseori in pierderea posesiei. Controlul 360-degree a fost introdus si functioneaza, insa sunt destule momente in care jucatorii sunt rigizi, fac intoarceri greoaie. Ritmul este mai lent iar mingea trebuie plimbata mai mult, verticalizarile fiind deseori ineficiente. Astfel, creeaza impresia de simulare. AI-ul triseaza, in special in aparare, prin sporirea abilitatilor fundasilor, astfel sprinturile devin aproape inutile.

Cei de la Konami inteleg mai bine conceptul de fotbal, insa nu sunt la fel de buni ca EA Sports la aplicarea ideilor. EA Sports au o viziune mai simpla asupra fotbalului.

Online

FIFA. Modul online este solid. Quick match, lobbies, Pro Club (unde poti juca cu Virtual Pro-ul). Totul este bine structurat, lagul nu este o problema. Singura problema notabila este aceea ca destul de multi jucatori abandoneaza meciul de indata ce se vad condusi.

PES. Modul online a fost imbunatatit vizibil fata de anul precedent, insa tot mai sufera de problemele specifice. In general meciurile sunt jucabile, insa lagul isi face prezenta in aproape fiecare meci, cel putin pentru cateva secunde. Master League Online este un concept interesant, caruia inca nu i-am acordat timp suficient. Competitiile reprezinta un plus, in frunte cu Champions League. Sistemul de calificari este acelasi, sunt luate in calcul cele mai bune 3 rezultate in serie, de multe ori este nedrept, ar trebui regandit, poate implementarea unor grupe ar fi o alegere mai buna.

Verdict

FIFA 11 este complet diferit fata de variantele PC din ultimii ani. Trecerea la motorul NG a adus nenumarate imbunatatiri la toate capitolele. Este cu siguranta cel mai bun joc al seriei.

PES nu a reusit sa recastige inimile fanilor dupa esecul numit PES 2008. PES 6 a ramas jocul preferat al majoritatii jucatorilor, bucurandu-se inca de atentia comunitatii. PES 2011 este cel mai bun PES din serie, aducand numeroase imbunatatiri importante, insa engine-ul isi arata varsta si limitarile. Nu stiu daca peste cativa ani va fi privit ca “noul PES 6”, dar este un pas mare in directia potrivita pentru Konami.

Ambele jocuri au plusuri si minusuri, alegerea tine de preferinte, de ceea ce conteaza mai mult pentru fiecare.

Categories: Sports, Uncategorized Tags: ,
  1. 20/01/2011 at 21:26

    Nu sunt de acord cu tine in tot ceea ce ai scris,dar in mare parte ai dreptate.
    Mai ales cu finalul,PES 6 ramane clasicul si il voi juca si peste cativa ani probabil si probabil nu numai eu.
    Da,se spunea ca PES 2011 va fi peste cativa ani ce este PES 6 acum.Ei bine,eu spun ca PES 2011 e jucat acum pentru ca e cel mai nou,dar sunt sigur ca de la aparitia PES-ului 2012 va fi abandonat.

  2. 22/07/2011 at 10:11

    Da, se poate si asa, depinde cum privesti lucrurile Daniel

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment